Overrijdbare voegprofielen zonder waterdichting

Om het juiste voegprofiel te kunnen kiezen moeten zeven basisvragen worden beantwoord (zie ‘keuze van een dilatatievoegprofiel’). Vervolgens kan worden overgegaan tot een meer projectgerichte benadering. In dit artikel worden bouwprojecten behandeld waarbij de vloer zwaar tot zeer zwaar wordt belast. Daarbij dient bedacht te worden dat harde wielen van een winkelwagen een veel hogere puntlast geven dan de luchtbanden van een vrachtwagen. In de eerste plaats komt het bij deze projecten dus aan op de belastbaarheid van het voegprofiel. Aan de hand van de algemene functie van het gebouw bekijken we de aandachtspunten.

Aluminium schuifprofiel

Winkelcentra, stations, luchthavens
De kritische verkeersbelasting in een winkelcentrum, station of luchthaven bestaat  uit winkelwagentjes, rolkoffers en incidenteel verkeer door palletwagens. Lichte aluminium profielen met een rubber tussenprofiel zijn vanwege de optredende puntbelastingen niet aan te bevelen. De beste oplossing is hier een aluminium schuifprofiel. Dit neemt bewegingen op in drie richtingen.

Voegprofiel met stalen afdekplaten

Beursgebouwen, productie- en opslaghallen
In zowel productie- en opslaghallen als in beursgebouwen is meestal sprake van intensief verkeer van vorkheftrucks en palletwagens. De wieldrukken van deze voertuigen bedragen 7,5 tot 25 N/mm².

Profielen met stalen bovenafdekking zijn hier het meest geschikt. In geval van vorkhef- en reachtrucks met harde wielen gaat de voorkeur uit naar trillingsvrij overrijdbare voegprofielen. Deze profielen worden gekenmerkt door de sinusvormige naad tussen de afdekplaten. Nadeel is dat deze voegprofielen in zeer geringe mate verticale bewegingen kunnen worden opgenomen. Als de voeg aan weerszijde op dezelfde fundering rust komt dit niet voor. Eventueel kan de toepassing van dwarskrachtdeuvels worden overwogen. Grote verticale bewegingen zijn sowieso niet aan te bevelen bij vorkheftruckverkeer.

Bij een beperkte inbouwhoogte (denk ook aan renovatieprojecten) wordt een profiel zonder flenzen toegepast.

Parkeerkelders en parkeerdekken met geringe hemelwaterbelasting
Voegprofielen dienen overrijdbaar te zijn door personenwagens, maar ook bestand te zijn tegen dooizoutoplossingen. De voorkeur gaat uit naar stalen profielen in verband met de geringe bestendigheid van aluminium tegen zoutoplossingen. Onderzoek in Duitsland heeft aangetoond dat ook bij parkeergarages in woon- en kantoorgebouwen, met een beperkt aantal verkeersbewegingen, de profielen sterk kunnen worden aangetast.


Dit artikel is opgenomen in het e-boek “Afwerking van dilatatievoegen in de burgerlijke en utiliteitsbouw”. Download het hier.

Een gedachte over “Overrijdbare voegprofielen zonder waterdichting

  1. Pingback: Voegafwerking | Arcas Trading

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s