Voegen in op zand gestorte vloeren

Met speciale mortels kan scheurvorming als gevolg van krimp in een op zand of puingranulaat gestorte vloer beperkt worden. Een uitgekiend wapeningsontwerp, met name van de bovenwapening, zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de krimpscheuren. Om werking mogelijk te maken, zal de constructeur soms toch genoodzaakt zijn om uitzettingsvoegen aan te brengen. Als de vloer van de ondergrond wordt geïsoleerd door thermisch isolatiemateriaal dient rekening gehouden te worden met grotere temperatuurschommelingen in de gebruiksfase. Welke mogelijkheden zijn er om de nadelen van zo’n dilatatievoeg het hoofd te bieden?

Op zand gestorte bedrijfsvloeren worden doorgaans intensief bereden met vorkheftrucks en palletwagens. Voertuigen voor intern transport zijn in de regel voorzien van harde wielen van massief rubber of polyurethaan. De druk onder dit wieltype kan oplopen tot 25 N/mm2 *). Wanneer de belasting niet gedeeltelijk wordt overgedragen aan het volgende vloerdeel, is schade onvermijdelijk. Bovendien is een verticale verschuiving van twee vloerdelen – dat wil zeggen het ontstaan van hoogteverschillen tussen de onderlinge vloerdelen – hinderlijk bij het passeren van de voeg. Dwarskrachtdeuvels bieden hier een uitkomst.

Met het toepassen van deuvels zijn de voegranden echter nog niet beschermd tegen extreme puntbelastingen. Bij onvoldoende steun is de kans op afbrokkeling groot. Dit probleem, dat zich voordoet bij alle zwaar belaste voegen, wordt niet voorkomen met de toepassing van deuvels. Soms wordt een hoekprofiel toegepast om de voegranden te beschermen.

De voor dit type vloeren ontwikkelde dilatatievoegprofielen zijn  zwaar belastbaar, voorkomen afbrokkeling van de voegranden en dragen zorg voor de overdracht van krachten tussen de vloervelden. De functie van de dwarskrachtdeuvel is dus geïntegreerd in het voegprofiel. Het dilatatievoegprofiel doet tevens dienst als verloren bekisting.

Omegaprofiel
Een in het verleden vaak toegepast profiel waarbij de met beton gevulde neus de functie van een dwarskrachtdeuvel heeft. Anders dan bij een deuvel worden verticale krachten als lijnbelasting overgedragen aan het aangrenzende vloerdeel. Door de opkomst van modernere varianten is er weinig vraag meer naar dit profieltype.

Z-type
Kern van dit type voegprofiel is de in een zetbank vervaardigde Z-vorm. Overdracht van dwarskrachten vindt plaats door de aan de bovenzijde aangelaste strips. Deze stalen strips zijn bepalend voor de zichtbreedte van het profiel. De bovenzijde van het profiel kan worden voorzien van bovenplaten met een gegolfde naad (zie afbeelding). Hierdoor wordt de voeg trillingsvrij overrijdbaar.

Gammaprofiel
Het gammaprofiel is niet gezet maar gelast. De materiaaldikte kent derhalve geen beperkingen. Dit komt de maximale belastbaarheid ten goede. Een ander voordeel van de gammavoeg is de flexibele vloerhoogte. Een profiel van bijvoorbeeld 220 mm is geschikt voor vloerdikten van 220 tot 260 mm. In verband met het gewicht van het profiel zijn traploos instelbare montagesystemen beschikbaar.

Wat zijn uw ervaringen met dilatatievoegen in een op zand gestorte bedrijfsvloer? Reacties op dit artikel zijn welkom.

*)  Bron: SBR-uitgave “Dilatatievoegconstructies in dek- en afwerkvloeren”; augustus 1999


Dit artikel is opgenomen in het e-boek “Afwerking van dilatatievoegen in de burgerlijke en utiliteitsbouw”. Download het hier.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s