De onderzijde van het parkeerdek van het Alrijneziekenhuis te Alphen aan den Rijn vertoonde flinke sporen van lekkage. Het meeste lekwater kwam uit de dilatatievoegen, maar ook de naden van de gekoppelde kanaalplaten waren niet geheel vrij van leksporen. Bij nader onderzoek bleek dat de kunsthars toplaag van het slechts acht jaar oude dak versleten was. Aannemer Blom Flooring Systems uit Enter kreeg opdracht een nieuwe toplaag aan te brengen en de voegprofielen te vervangen. Op basis van de goede ervaringen op eerdere projecten koos Blom voor het Buchberger voegprofiel VA.8.95. Hoe werd deze klus aangepakt en wat zijn de aandachtspunten bij de montage van het dilatatievoegprofiel?
Tot de fusie met het Leidse Diaconessenhuis op 1 januari 2015 was het hospitaal bekend onder de naam Rijnland ziekenhuis. Het is een streekziekenhuis met vijftig bedden, poliklinieken en een afdeling dagbehandeling. De tweelaagse parkeergarage is doorgaans goed bezet. Om voldoende parkeercapaciteit te garanderen moest het werk in twee delen worden uitgevoerd. De scheiding van de twee helften lag dwars op de dilatatievoegen. In het aanbestedings-traject van de opdrachtgever was een keuze gemaakt voor een Triflex afdichtingsysteem. Blom Flooring Systems is leverancier en applicateur van hoogwaardige kunststofvloerafwerkingen waaronder die van Triflex.
Voor dit parkeerdak werd gekozen voor ‘Triflex ProPark variant 1’. Dit is een scheuroverbruggend, waterdicht systeem op basis van polymethylmethacrylaat (PMMA). Een groot voordeel is dat ProPark verwerkbaar is bij lage temperaturen. Benodigd is een droge vorstvrije ondergrond en een relatieve vochtigheid van maximaal 85%. Mede vanwege de gedeeltelijke uitvoering in de wintermaanden van 2014/2015 was condensatie van de betonnen ondergrond een belangrijk aandachtspunt. Dit treedt op als de temperatuur van het beton lager is dan het dauwpunt. Omdat het hier een renovatiewerk betrof, zijn eerst hechtproeven uitgevoerd. Hieruit bleek dat overlagen van de bestaande epoxy afwerking na intensief stralen mogelijk was.
De ondergrond van het parkeerdak bestaat uit een 60 mm dikke drukplaag op kanaalplaten. Deze platen zijn opgelegd op hoed- en petliggers. De dilatatievoegen waren afgewerkt met een instortvoegenband met daarboven stalen hoekprofielen die waren verankerd in de druklaag. Een inmiddels losliggende kitvulling moest het vuil weg houden uit de voeg.
Aan weerszijden van de hoekprofielen werden zaagsneden gemaakt tot op de kanaalplaten. Alle materialen binnen de zaagsneden werden verwijderd. Normaliter worden Buchberger voegprofielen gesteld op mortel en na harding vastgezet met schroefankers. Op de stalen ligger was dat niet mogelijk . Besloten werd draadeinden aan te brengen aan beide zijden. Aan één kant gelast op het staal, aan de andere chemisch verankerd in de kanaalplaatvloeren. Met moeren werd het profiel op hoogte gesteld, vastgezet en vervolgens ondersabeld.
De waterdichte laag van Buchberger dilatatievoegprofielen bestaat uit een aparte folie. Deze loopt over de onderconstructie van het profiel en wordt afgeschermd door het rubber harmonicaprofiel. Bij projecten met een watervoerende toplaag wordt een voegprofiel met korte folie toegepast. Deze steekt slechts een klein stukje uit het profiel. Om zijdelingse indringing van water via de stuiknaden van de onderconstructie tegen te gaan, dient de folie goed aan te sluiten op de kunsthars toplaag. Daartoe wordt direct naast het profiel aan beide zijden een ongeveer 5 mm brede naad aangebracht. Deze wordt naderhand gevuld met kunsthars of kit. Om het juiste formaat sparing te verkrijgen, levert Buchberger een speciaal bekistingsprofieltje mee: de VP5/20.
Bij dit project eindigt het voegprofiel aan beide zijden in een goot. De aparte folie in Buchberger waterdichte voegprofielen biedt het voordeel van eenvoudig te realiseren beëindigingen. In de goot liet de aannemer de folie doorlopen tot op de gootbodem. Door de overgang tussen de gootboden en de folie te voorzien van Triflex ProDetail werd een waterdichte aansluiting gecreëerd.
Het resultaat is een prachtig dak dat weer vele jaren mee kan.