Voegenband

Voor het maken van een waterdichte afdichting van een voeg tussen onafhankelijk van elkaar bewegende delen van een bouwwerk is een speciale bouwstof nodig. Het materiaal moet een uitstekende flexibiliteit hebben in de bewegingszone en een goede hechting aan de constructiedelen aan beide zijden van de voeg. Instortvoegenband heeft deze eigenschappen, maar zeker ook Flexjoint EP. Zoals de naam al aangeeft, worden instortvoegenbanden in de bekisting opgenomen voordat het beton wordt gestort. Flexjoint EP daarentegen wordt achteraf aangebracht. Dit soort voegenband heeft een aanmerkelijk grotere bewegingscapaciteit dan instortvoegenband. Hoe werd dit product ontwikkeld en wat zijn de toepassingen?

EPDM wordt vanwege zijn materiaaltechnische eigenschappen al tientallen jaren gebruikt bij de waterdichte afwerking van constructies. Naast de prettige verwerkingsmogelijkheden zijn de mechanische en chemische stabiliteit van het elastomeer een belangrijke factor voor de keuze van het materiaal. EPDM werd na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld tot een kwalitatief hoogstaande en veelzijdig toepasbare kunststof. Algemeen bekend is het gebruik van EPDM in de automobiel-, vliegtuig- en kabelindustrie. Materiaalkenmerken zoals elasticiteit, weer- en bitumenbestendigheid en de mechanische eigenschappen maken het elastomeer geschikt voor geavanceerde toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan afdichtingsbanen voor platte daken, ondergrondse toepassingen en voegafdichtingen.

Flexjoint-EP-brandrolDe eerste EPDM-voegenbanden werden vanaf 1976 ontwikkeld en omstreeks 1990 in de huidige vorm op de markt gebracht. Een achteraf aan te brengen voegenband bestaat uit een elastische kern met aan weerszijden een gewapende hechtstrook die is voorzien van een speciaal vlies ten behoeve van een optimale hechting. In de afgelopen dertig jaar is dit voegenband wereldwijd met succes toegepast. Bekende bouwwerken zijn onder meer het Rijksdag gebouw in Berlijn en de Arena in Keulen. Beide projecten zijn opgeleverd in 1998. Omstreeks de eeuwwisseling werd een speciale variant ontwikkeld voor toepassing in combinatie met bitumineuze brandrollen.

Onze partner Flexjoint GmbH heeft vanaf 2001 de Soba voegenbanden wereldwijd op de markt gebracht. In 2013 werd de samenwerking met ontwikkelaar Schoop + Co AG verbroken en zag Flexjoint zich genoodzaakt een eigen voegenband te ontwikkelen: Flexjoint EP. Dit product is verkrijgbaar in vijf varianten voor voegbewegingen tot ± 200 mm. De hechtstroken zijn bedoeld voor de bevestiging van het band. Ze kunnen op de ondergrond worden bevestigd met twee componentenhars of worden ingeplakt tussen bitumineuze dakbanen. Bij Flexjoint EP maakt het niet uit of dit brand- of plakrollen zijn. Flexjoint EP biedt een prima oplossing voor de waterdichte afwerking van alle dilatatievoegen die niet of indirect worden belast zoals bijvoorbeeld op ondergronds gelegen bouwwerken. Ook bestaan er combinaties met speciale voegprofielen als De Buchberger BBF-serie.

vulkaniseren-op-locatieVormstukken zoals hoeken, T-stukken en kruisingen kunnen ter plaatse of in de fabriek worden gemaakt. Dit geldt uiteraard ook voor verbindingen in de lengterichting van de voeg. Bij het lassen wordt het band tegen elkaar gelegd met een strook rubber aan boven- en onderzijde. Vervolgens wordt het geheel verhit tot 170 °C in een vulkanisatiepers. In vijftien minuten ontstaat zo een homogene las. Op deze wijze kunnen banden worden gemaakt van oneindige lengte zonder zwakke punten.

Amager-BakkeInmiddels is met Flexjoint EP een flinke referentielijst opgebouwd.  Eén van de mooiste projecten is de Amager Bakke (Amager Hill) in Kopenhagen. Het bouwwerk werd geopend in 2017 en is ook bekend als Amager Slope of Copenhill. Het herbergt een innovatieve afvalverbrandingsinstallatie die een belangrijke rol speelt in de ambitie van Kopenhagen om in 2025 CO2-neutraal te zijn. De markante centrale staat op slecht drie kilometer van het stadscentrum en is bedoeld als gedenkteken in dit streven. Op het dak is namelijk een ski- en snowboardpiste gemaakt met 1.500 meter afdalingen met verschillende moeilijkheidsgraden. De baan is een goed alternatief voor een reis naar het dichtstbij gelegen skigebied in Zweden. De dilatatievoegen in het 31.000 m² grote dak werden waterdicht afgewerkt met Flexjoint EP 125.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s